Saturday, March 3, 2007

Cambodia

Verslag 1: Cambodia,
Sua s'dei!!!! (hallo, in Khmer)
We hadden maar een weekje in Cambodia, dus we hebben ons beperkt tot de absolute hoogtepunten.
De week is voorbijgevlogen! We hebben 3 dagen in Phnom Penh (de hoofdstad) gespendeerd en 4 dagen in Siem Reap.
In Phnom Penh hebben we de eerste dag fietsen gehuurd en wat rondgetoerd in de bruisende hoofdstad. We bezochten The royal palace, The Silver Pagoda, de markt en we gingen eten in een echt lokaal Khmer restaurantje waar Ruben zich te goed deed aan gefrituurde insecten! mmmmmmmhhhh…' s Avonds stond ons een verrassing te wachten! In het centrum van de stad was een groot muziekfestival aan de gang. Allemaal lokale bands, super grappig! Een beetje zoals "Marktrock". Khmer hip hop-bandjes, Cambodiaanse K3 en meer van dat, echt een goeie sfeer, overal dansende mensen en eetstandjes.
Dag 2 was minder feestelijk… We bezochten de Killingfields buiten de stad. Jeetje, mensen zijn echt tot de gruwelijkste dingen in staat.Pol Pot, Brother nr 1 in het Khmer Rouge regime, is een naam die de meeste Cambodianen vandaag nog steeds rillingen bezorgt.Pol Pot is de frontman van een van de meest bloedige regimes die de mensheid ooit kende. Tussen 1975 en 1979 werden 3 miljoen Cambodianen ombracht. In 2 weken werd de hoofdstad ontruimd, de regering omver geworpen, alle mensen van het vorige bestuur en het leger werden zonder pardon geexecuteerd en er volgden er veel meer. Het doel van Pol Pot was Cambodia om te vormen tot een Maoistische, landbouwgedomineerde samenleving. Alle mensen uit de stedelijke agglomeraties werden gedeporteerd naar het platteland, waar iedereen (kinderen, bejaarden, zieken, mannen, vrouwen) 12 tot 15 uur per dag het land moesten bewerken. Iedereen die ook maar het minst werd verdacht van "anders denken" (leerkrachten, universitairen, studenten, professoren, ministers en diplomaten) werden naar een gevangenis gebracht, gemarteld en later geexecuteerd.
De Khmer Rouge nam alles af van de Cambodianen wat hen dierbaar was: Hun familie, eten, hun velden en hun geloof.
De Killingfields liggen verspreid over het hele land, het zijn de plaatsen waar mensen geexecuteerd en begraven werden in massagraven.In de Killingfields die wij bezochten liggen meer dan 17.000 gemartelde en vermoorde mannen, vrouwen en kinderen.In het midden van de site hebben ze een Memorial Stupa opgericht met meer dan 8000 schedels die ze hebben opgegraven.
Na de Killingfields gingen we naar S21 (Tuol Sleng), deze gevangenis was het meest geheime orgaan van de Khmer Rouge. 10.500 mannen en vrouwen en 2000 kinderen werden hier in de meest mensonwaardige omstandigheden gevangen gehouden en vervolgens vermoord op de Killingfields.
Wat ik hier zag, kan ik nauwelijks omschrijven… De marteltuigen, de minicellen, de foto's van de gevangenen en de afbeeldingen van de martelingen. pffffffffffffffffff, vreselijk.Als je dan kijkt naar de Cambodianen vandaag, zo vrolijk, vriendelijk… Ongelofelijk hoe de bevolking zich hersteld heeft na alles wat ze doorgemaakt hebben.
De volgende dag hadden we nodig om te acclimatiseren na alles wat we gezien hadden en daarna namen we de bus voor een hobbelige tocht over onverharde wegen naar Siem Reap in het Nooden van Cambodia.Siem Reap is de uitvalsbasis voor de The Magic City of Ankor…De meer dan 100 tempels van Ankor zijn het hart en de ziel van Cambodia, een bron van inspiratie en nationale trots voor alle Cambodianen en voor de filmfans: Angelina Jolie is er voor Tomb Raider gaan filmen.De tempels werden allemaal gebouwd tussen de 9e en de 14e eeuw na Chr. De kers op de taart is de Ankor Wat, de mooiste en grootste tempel van allemaal en men gelooft dat het het allergrootste godsdienstige gebouw in de wereld is. De buitenmuren zijn 1025m op 800m en het geheel is omgeven door een 200m brede gracht van 1.5km op 1.3km!!!!!!!
We spendeerden 1,5 dag in Ankor, onze brommertaxi reed ons van tempel naar tempel en elke keer was er ets totaal anders te zien!
Na deze vermoeiende dagen bezochten we een landmine-museum, ook een MUST DO in een land waar meer dan 40.000 mensen ledematen missen door landmijnen die over het hele land verspreid liggen.Het ontmantelen van de mijnen heeft al veel vooruitgang gebracht, maar elke maand zijn er toch nog 40 tot 50 mensen die op een landmijn trappen en levenslang gewond geraken.
Cambodia was kort, maar krachtig. Zeker de moeite… Vriendelijke mensen, een stukje geschiedenis dat je pas echt kan vatten als je het gezien hebt, lekker eten en de prachtigste tempels!
Voila, dit was voorlopig het laatste verslag van het rondreizen. De 28e juni beginnen we les te geven en hebben we eindelijk een vaste stek voor 2,5 maanden!!! Na 9 maanden elke dag in- en uitpakken, bussen nemen en rondcrossen gaat dat ongetwijfeld een welkome verandering zijn!
I'll let you know how we go!
Dikke kus en geniet van de vakantie!