Saturday, March 3, 2007

Costa Rica 2

Column 21: Pura Vida
Daar we met de oudertjes reizen voor 3 weken en ze zo veel mogelijk willen zien in die tijd, ben ik op zoek moeten gaan naar andere vervoersopties dan het hete, overbevolkte en trage openbaar vervoer waar wij meestal mee reizen. Ik vind een meneer met een Jeep (de wegen in Costa Rica zijn de ergste ooit, onverhard en puur 4x4 materiaal) die ons voor 100 dollar snel van Monteverde naar San Jose wil bengen! Ruben vertelt onze goede deal aan het meisje van het hotel, waarop ze zegt, ´oooh Taxi’s, niet vertrouwen, die bestelen je, ik bel wel naar de shuttle busjes en die zullen je ook voor dezelfde prijs brengen’. De volgende dag zitten we in zo een busje met ons 4´tjes en 2 andere mensen. Plots wordt mama helemaal euforish: ‘Kijk de Pacifische Oceaan!’ Mijn hele maag draait om als ik besef dat de Oceaan aan de andere kant zou moeten liggen! Ik vraag aan onze medepassagiers waar zij naartoe gaan…. De andere kant op! Ik maak me boos op de chauffeur, die er waarschijnlijk ook niets aan kan doen, we zetten de anderen af op hun bestemming en daarna zet hij er gelukkig wat meer gas achter, we moeten een bus halen! Dankzij mijn furieuze litanie ( mijn Spaans lijkt altijd beter als ik boos ben!) steken we nu in bochten, op bergwegjes trucks voorbij, waardoor we 50% van de rit met gekrulde tenen en ingehouden adem doormaken! Eenmaal in San Jose weet onze buschauffeur niet waar onze busterminal is en hij weigert naar me te luisteren, ik weet waar het is en heb mijn kaartje bij de hand, maar van straatnamen en kaartlezen heeft onze vriend geen kaas gegeten en al zeker niet van de weg vragen of luisteren naar jonge, Westerse (blonde) meisjes! Als ik hem uiteindelijk in de juiste richting krijg worden we gestopt door de ‘Policia de trafico’ die plots hoognodig de uitlaatgassen van ons minibusje moet testen! OOOh jee, papieren afgeven, slangetjes worden her en der aan de wagen bevestigd en onze man moet plankgas geven! Binnen 10 minuten vertrekt de laatste bus, dus we stappen uit en sleuren onze tassen in een taxi, die ons 1 minuut voor vertrektijd aan de bus afzet! Pura Vida!!!

No comments: