Saturday, March 3, 2007

Laos

Sabaidee! (Hallo in Laos)
Hoe gaat het daar met iedereen in het verre Belgie?Hier alles uitstekend…Onze 2 weken in het adembenemende Laos zitten erop.Het was tot nu toe het mooiste, puurste en verrassendste van alles wat we gezien hebben!Dit zal wel te maken hebben met het feit dat we dit land niet op voorhand gepland hadden enook omdat we dit niet met ons 2, maar in groep gedaan hebben.Op onze busreis van Bangkok naar Laos leerden we een hele groep mensen kennen, het klikte en het resultaat was dat we met een bonte bende van Engelsen,Canadezen en wij, de Belgen, Laos verkenden.De eerste dag in Vientiane (de hoofdstad) hadden we al meteen prijs… Rocket-festival! Het meest uitbundige volksfestival in Laos, waar er veel gedanst, gezongen, gedronken en gegeten wordt. De hoofdbezigheid is het afschieten van raketten om de weergoden te vragen voor de onmisbare regen voor de rijstvelden… Na een uurtje zaten we met onze hele bende aan tafel bij een groep beschonken Lao's en voor we het beseften waren we aan het dansen en beetles op een stokje aan het eten!En de volgende dag, geloof het of niet… Regen met bakken uit de lucht!
De 2e stopplaats was Vang Vieng, een dorpje temidden van een sprookjesachtig landschap: Rotsen in alle maten en vormen, grotten, riviertjes, rijstvelden,…De hoofdreden van een stop hier is het TUBEN. Dan drijf je in een tractorbinnenband met de stroming van de rivier mee door de prachtige omgeving! Overal langs de oevers zijn stops: locals die Beerlao verkopen, duikplatforms van bamboe en tarzanswings! Een super ervaring! Zo leuk, dat we op de terugweg nog een dagje terug gegaan zijn!
De 3e grote stop was Luang Pabang, de culturele hoofdstad van Laos en uitgeroepen tot World Heritage Site.Prachtge eeuwenoude tempels langs de Mekongrivier en gezellige marktjes. Met ons groepje huurden we fietsen en verkenden we de hele stad. De 2e dag namen we de tuktuk (lokaal transport) naar een watervallenparadijs! WAAAAAAAAAAAAAWWWW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Turquoise-blauwe lagunes, watervallen, wildwaterbanen, riviertjes,… Volledig natuurlijk, weinig toeristen, echt uniek! Als kleine kinderen hebben we daar een dag gezwommen, gespeeld, geslingerd en gedoken…
Vanuit Luang Pabang namen we een busje naar Muang Ngoi Neua, een klein, primitief dorpje langs de Nam Ou-rivier. De mensen wonen er in hutten, geen electriciteit, geen stromend water, geen gemotoriseerde voertuigen… Nog puur natuur. We sliepen er 1 nacht op een stromatras onder een vliegennet met grote gaten… 's Morgens wassen in een emmer met water uit de rivier en daarna namen we de boot terug naar Luang Pabang. Een hele dag varen in een smalle houten boot (1.5 m breed!) door de weeral adembenemende landschappen. We bezochten er de Pak Ou-grottempel langs de oever en stopten in een dorpje waar de mensen dachten dat we van Mars kwamen.By the way, de bevolking van Laos is zoooooooooooooo vriendelijk!!! Waaaw, iedereen lacht en zegt goeiedag, ze proberen je niet af te zetten en de kinderen zijn echt om op te eten!
Dat waren een beetje de hoogtepunten, maar ik zou wel uren kunnen doorgaan!
Laos was echt de moeite! Voor iedereen die Zuid-Oost-Azie wil verkennen: Laos is de place to be!Geen grote hotels, geen drukke straten, geen vervuiling, geen afzetterij… Maar puur op alle vlakken: de natuur, de mensen, lekker eten,… Een beetje zoals Thailand 15 jaar geleden vertelde een welbereisde man ons.
Anyway, vandaag nemen we de bus naar Vietnam. Voor degenen die het nog niet wisten: Onze route is lichtjes gewijzigd. We gaan niet naar Maleisie omdat het zuiden van Thailand niet helemaal veilig is (relletjes tussen moslims en buddhisten). In plaats van Maleisie gaan we nu naar Vietnam en Cambodja!!!Verslag volgt! Vanaf eind juni zijn we dan in Pattaya om les te geven!
We'll keep you posted!Veel liefs,