Saturday, March 3, 2007

Nieuw zeeland 2

Verslag 2: Kia ora!!!! (hallo in Maori-taal!),
Hier zijn we weer en… We hebben veel te vertellen!!!Het Zuidereiland was SUPER! Op onze eerste dag zagen we al een hele kolonie zeehonden, we zijn heel dichtbij kunnen gaan en we waren helemaal alleen tussen zeker 70 exemplaren...Onze eerste stop was in Kaikoura, the Whale Watch Capital van NZ! En het zou nogal idioot zijn als we daar dan ook niet gingen walvisspotten! We namen een boot die ons op een 3uur durende tocht mee nam en het was z'n geld meeeeeer dan waard!We zagen maarliefst 4 walvissen (spermwhales, 18m lang) en hou u vast... een school van meer dan 200 Dusky Dolphins, zeehonden en the Royal Albatross (zeevogel die een spanwijdte kan hebben van meer dan 4 meter!!)Wat een opwindend tochtje,zeg!
Vervolgens reden we door de Southern Alps (gebergte in de lengte van het eiland) naar de Franz Joseph gletsjer. We deden een fikse en frisse wandeling naar de voet van de gletsjer... Prachtig landschap en ook wel een beetje spannend, want constant vielen er rotsblokken her en der naar beneden waar het ijs weg aan het smelten of aan het verschuiven was!
Buiten bergen en gletsjers reden we ook langs verschillende prachtige meren, gewoon te mooi om te beschrijven!
Een andere MUST DO-stop in NZ is Fjordland. Uniek lanschap geschapen door eeuwenlange gletsjerwerking. De Gletsjer kwam vroeger uit in de zee en na het smelten van al het ijs heeft de zee het landschap weer opgevuld. Dit kan je alleen in Noorwegen en NZ zien!We hadden een boottocht geboekt, maar goed weer waren we vergeten te bestellen! Met het gevolg dat het een stormachtige tocht was met weinig zicht, MAAR veeeeel watervallen! 200 meter hoge watervallen, kleine stroompjes langs de rotswanden... Overal water!
Na nog meer tochtjes door het glooiende landschap kwamen we aan in het Otago Penninsula. Dit is een van de laatste plaatsen waar je de allerzeldzaamste pinguinsoort van de wereld nog in het wild kan zien! THE YELLOW EYED PENGUIN...We waren vastbesloten om ze te zien en vooral... Er geen geld voor te betalen!Dit bracht met zich mee dat we ergens naar een super afgelegen strandje reden waar ze ons van gezegd hadden dat we er daar konden zien na zonsondergang. Dus... Wij op pad! Lange wandeling... in het schemerdonker, richting de rotsen en wat kwamen we tegen!!!! Zeeleeuwen! Jezus, wat een grote beesten zeg! We liepen er in een boogje om heen en repten ons naar ons uitzichtspunt. De zon was nu helemaal onder, erg donker, alleen de maan om ons de pinguins aan te wijzen, want we waren onze zaklampen vergeten! Slim,he! Nu was het afwachten geblazen...Na een uurtje bibberen in de duinen werd ons geduld beloond! Yep, 2 exemplaren hebben we gezien, snel een fotootje gemaakt en toen zijn we door gegaan omdat we ze natuurlijk niet wilden stresseren!Je hoort het al, het waren 2 spannende weken in het Zuidereiland! Momenteel zitten we in Christchurch... Een charmante, oude stad van waaruit we in 2 dagen door vliegen naar Bangkok! Joehoe!
Zo, that's it folks!
Tot de volgende en hou jullie goed!