Saturday, March 3, 2007

Nicaragua 5

Column 18: Eerste schooldag part II

Ik begin voor de 2e keer aan de eerste schooldag. Om 11.30u ben ik weer op school, de namiddagschool begint normaalgezien om 12u. Om 12.30u zijn de leerkracht en de helft van de leerlingen in de klas, het komende uur blijven leerlingen binnenstrormen. De leerlingen doen er een uur over om het lessenrooster van het bord te kopieren omdat 50% van hen in het tweede leerjaar nog steeds niet kan lezen of schrijven en omdat het bord een laag groene verf op de muur is! Ik observeer de klas en denk met nostalgie terug aan de cursus ´klasmanegement¨ tijdens mijn opleiding en vraag me af of het geen goed idee zou zijn, dit hier ook te introduceren. Uiteindelijk zijn er 38 leerlingen aanwezig tussen 7 en 12 jaar. Leerlingen lopen constant rond in het lokaal, niemand steeks zijn vinger op, er wordt geroepen en gegeten, afval van potloden en gommetjes gaat pèr definitie de grond op... Er zijn geen regels, de leerkracht geeft er geen moer om, ze verdient nauwelijks 80 Euro per maand, ze vraagt me elk kwartier hoe laat het is... Als ik uiteindelijk om 17.30u weer op de bus zit ben ik compleet uitgeput, ik vraag me af hoe de komende weken gaan verlopen en of het misschien alleen de eerste schooldag zo´n chaos is.

(1 week later) Mijn ¨worst-case-scenario¨ wordt werkelijkheid, want er verandert niets aan de klassituatie in de komende week!

(Nog een week later) Ik start een cursus klasmanegement voor alle vrijwilligers en ook enkele lokale leerkrachten zijn geinteresseerd, we maken posters met klasregels en elke dag beginnen we de lessen met de regels en stilaan wennen de leerlingen aan hun vaste zitplaatsen en vingers opsteken! Het lijkt wel magie!!!!!!!

No comments: