Saturday, March 3, 2007

Gunung Gede

's Morgens vroeg uit de veren en om 5.45u vertrokken we uit de guesthouse met een ancot naar de ingang van het park.We hadden er zin in en dat was maar goed ook, want er stond een pittige tocht op het programma!Helemaal naar de top van Gede, die 3000 meter hoog is! Vanaf de ingang van het park is het 10 kilometer wandelen over een smal en steil pad met losliggende stenen, een klim van een 1500 meter hoogteverschil!We waren de eersten die die dag het park ingingen, dat merkte Ruben aan alle spinnenwebben die hij moest doorklieven met zijn gezicht!Op onze hele tocht kwamen we niemand tegen…Onze eerste stopplaats was na 5,7 kilometer bij de warmwaterbronnen (Air Panas). Echt geweldig om dit natuurverschijnsel te kunnen zien! De damp die opstijgt het regenwoud in, echt een plaatje!De tweede stopplaats bevond zich 1,5 km verder de hoogte in, de "Kandang Badak". Op deze rustplaats kunnen hikers hun tentje opzetten en ook team van Ginapala overnacht op deze plaats als ze voor de grote schoonmaak het bos in trekken.De jonge bomen die al aangeplant zijn door Ginapala in opdracht van het WFFF zijn al flink gegroeid en er staan nog een paar duizend shoots te trappelen om aan het einde van het jaar 2003 geplant te worden!Na 5,5 uur stevig doorstappen bereikten we de top. Even dachten we dat we door de bewolking de krater niet te zien zouden krijgen, maar na een tiental minuten geduldig wachten werden onze inspanningen beloond!Wat we te zien kregen was ongelofelijk… Een reusachtige krater waaruit de zwaveldamp opsteeg en alsof dat nog niet genoeg was zagen we boven de krater ook nog eens een prachtexemplaar van de zeldzame Javaanse adelaar vliegen! We hebben een klein uurtje genoten van de omgeving en toen moesten we weer vertrekken voor de terugtocht.Ook mooi om te zien is hoe de vegetatie verandert naarmate je weer omlaag gaat en de temperatuur stijgt. Van de hardbladige vegetatie op de top (waar het 's nachts rond 5 graden C is) naar gewone loofbomen aan de voet van Gede (waar het gemiddeld 25 graden C is).Onze dag was helemaal volmaakt toen we op onze terugweg ook nog eens een bende zwarte apen in de bomen zagen zitten! Makakken waren het! Daarbuiten zagen we een aantal kleurrijke vogeltjes, eekhoornachtige diertjes en verschillende hagedissen.Het was een prachtige hike, maar op gebied van veiligheid en milieueducatie moeten er toch nog betere inspanningen gebeuren in het park.Op sommige plaatsen is er geen wegaanduiding, is ze vernield of onleesbaar door graffiti. Ook de huisjes en de picknickplaatsen zijn erg onderhevig geweest aan het vandalisme van de toeristen, er schiet niets meer van over!De stalen kabels om je aan vast te houden op de top zijn al gedeeltelijk verweerd en je kan je er lelijk aan snijden. Ook aan Air Panas hangen de kabels en de touwen niet meer stevig vast, dus als je daar op de verkeerde plaats je evenwicht verliest donder je gewoon naar beneden!Vuilbakken hebben we ook nergens gezien, op deze manier kan je een park niet schoon houden. Vuilnisbakken en een bord met "Ruim je afval op" aan elke picknickplaats zouden een goede investering zijn!Mensen die te vroeg of te laat het park in gaan worden niet in kaart gebracht, omdat er niemand aan de ingang zit. Dus als deze mensen iets overkomt, dan zal niemand het weten! Zo gingen wij rond 6u 's morgens ongezien onhoog en 's avonds rond 17u gingen we even onopgemerkt weer buiten. Dus als er mensen met slechte bedoelingen het park ingaan, kunnen ze doodleuk met bedreigde diersoorten aan de haal!Besluit: een prachtig Nationaal Park met heel veel goede dingen, maar ook nog een heleboel werk aan de winkel!